Main imageWave

5 tips om je bijles op school goed (en goedkoop) te organiseren

Er wordt veel gezegd en geschreven over bijles. Het vergroot de onderwijskloof en werkt kansenongelijkheid in de hand. Er zijn tal van commerciële bureaus die liever geld verdienen dan leerlingen te helpen bij de leerstof.

Genoeg reden dus om te kijken hoe het anders kan, zodat bijles wel voor iedereen toegankelijk is én op een kwalitatief hoogwaardig manier gegeven wordt. Zodat het leerlingen écht helpt. Bijlesplein heeft hiervoor 5 tips om de bijles binnen jouw school eerlijk en goed te laten slagen:

1. Stimuleer bijles tussen leerlingen onderling, tutoring werkt beter

Het leren van en met medeleerlingen is bewezen effectief. Het is bewezen dat tutoring door leerlingen een positief effect heeft op de leerprestaties. Gemiddeld zelfs ongeveer vijf maanden extra leerwinst in een schooljaar (bron: Onderwijskennis.nl). Onderzoek laat zien dat zowel de leerling die als tutor optreedt als de tutee hier profijt van kan hebben. Hoewel alle typen leerlingen voordeel kan hebben van tutoring door leerlingen, is er enig bewijs dat minder goed presterende leerlingen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften er het meest aan hebben.

Gelijke kansen bevorderen

Minder goed presterende leerlingen profiteren extra van tutoring door medeleerlingen. Deze aanpak kan leerlingen helpen leerachterstanden weg te werken door onder gerichte begeleiding van een medeleerling behandelde stof te verankeren, vaardigheden te oefenen, en misverstanden vast te stellen en weg te nemen.

Omdat tutoring een goedkope (of zelfs gratis) vorm van bijles is, is het voor nagenoeg iedereen toegankelijk. Daarmee komen we op de volgende voorwaarde.

2. Ga kansenongelijkheid tegen en biedt bijles gratis of heel laagdrempelig aan

Kansenongelijkheid in het onderwijs is dat leerlingen of studenten met dezelfde talenten niet dezelfde kansen krijgen. Dat heeft meerdere oorzaken. Één van die oorzaken is de (beperkte) mogelijkheden van ouders. Het hangt bijvoorbeeld af van hun onderwijsniveau, het netwerk en de steun die zij krijgen van vrienden en familie. Maar ook welke (financiële) mogelijkheden hebben zij om te helpen bij schoolwerk.

De kloof tussen leerlingen die bijles wel of niet kunnen betalen kun je wegnemen door bijles (nagenoeg) gratis aan te bieden. Dat kan door leerlingen elkaar bijles te laten geven. Iedereen heeft gelijke rechten op bijles. Niet elke ouder kan een commerciële bijlesaanbieder betalen.

3. Zorg ervoor dat bijlesgevers/tutors handvatten hebben om goede bijles te geven, het zijn de leraren van de toekomst

Leerlingen die bijles geven, doen waardevolle ervaring op. Zij zijn de leraren van de toekomst. Motiveer leerlingen daarom om het te doen. Sommige zullen een drempel ervaren, help ze daar overheen en geef ze tips en het vertrouwen.

Het draagt bij aan de kwaliteit van de bijles én het motiveert leerlingen hun bijles goed te geven waardoor ze wellicht enthousiast worden over het lerarenvak. Twee vliegen in één klap.

4. Zorg ervoor dat leerlingen elkaar eenvoudig weten te vinden

Als onderwijsinstelling kun je met Bijlesplein heel eenvoudig stimuleren dat leerlingen elkaar helpen door vraag en aanbod voor bijles bij elkaar te brengen. Dat scheelt je ook nog eens heel veel administratielast zoals het bijhouden van Excellijsten en het koppelen van leerlingen. Die tijd kan worden besteed aan de kwaliteit van het onderwijs en het faciliteren van tutors.

5. Burgerschap bevorderen

Naast het bijbrengen van kennis moeten scholen leerlingen helpen bij het opdoen van ervaringen met betrekking tot de diverse en democratische samenleving. De school wordt gezien als een soort oefenplaats, een samenleving in het klein. Op school ervaren leerlingen wat het betekent om onderdeel te zijn van een groter geheel, vol verschillende mensen. Er zijn meerdere manieren om hieraan bij te dragen en het geven van bijles aan andere leerlingen is zo’n manier om te leren over burgerschap.

Faciliteer daarom tutoring: niet alleen omdat het beter werkt, ook omdat het burgerschap bevordert. Door leerlingen in de rol van tutor te plaatsen, ontwikkelen zij verantwoordelijkheidsgevoel, empathie en sociale vaardigheden. Dit helpt niet alleen de tutoren zelf, maar versterkt ook de onderlinge betrokkenheid en solidariteit binnen de schoolgemeenschap. Leerlingen leren anderen kennen uit een andere omgeving dan waar ze zelf of hun vrienden zich bevinden.

De conclusie uit bovenstaande om bijles beter te organiseren komt er vooral op neer dat je als school het geven van bijles tussen leerlingen onderling, tutoring, moet bevorderen en faciliteren. Dat heeft meerdere voordelen: het werkt beter, gaat kansenongelijkheid tegen, leerlingen doen waardevolle ervaring op, zorgt voor verbinding en het bevordert burgerschap.

Ben je nog zoekende hoe dat voor jullie school of scholengemeenschap werkt? Neem contact op met Frits Timmermans, frits@bijlesplein.nl of 0653571911.

Waarom Bijlesplein?

Binnen 1 dag online
Stimuleert leerplezier
Overzichtelijk en goedkoop
Valt onder NPO-gelden
Maatwerk mogelijk

Als onderwijsinstelling wil je de vraag naar bijles zelf regelen om een goed alternatief te bieden voor commerciële bijlesaanbieders. Het heeft meerdere voordelen wanneer leerlingen en studenten zelf elkaar na lestijd helpen. Meer leerplezier, eigenaarschap van het eigen leren en sociale binding met elkaar. Inmiddels is bewezen dat het een positief effect heeft wanneer leerlingen van elkaar leren. Artikel over kansengelijkheid.

Kansongelijkheid

Als onderwijsinstelling heb je ook een verantwoordelijkheid als het gaat om kansongelijkheid. Commerciële bijles is alleen bereikbaar voor ouders met een goed inkomen. Met Bijlesplein stimuleer je bijles tegen een laag tarief. Het is een kant-en-klaar platform waar leerlingen en studenten een mede-scholier kunnen vinden voor bijles en waar de leerlingen en studenten hun diensten kunnen aanbieden.

5 tips voor betere bijles